Main Article Content
Abstract
Artikel ini bertujuan untuk menyiasat sejarah jalinan Astronomi Islam dalam pendidikan pelajar-pelajar Muslim di peringkat sekolah menengah kebangsaan. Astronomi Islam penting dalam kehidupan seorang Islam kerana pelaksanaan empat daripada lima rukun Islam: solat, puasa, zakat dan haji dilengkapkan oleh Astronomi Islam dalam aspek penentuan waktu dan tempoh. Soalan yang timbul di sini, adakah pengetahuan pelajar ditampung oleh pelbagai subjek yang diajar di sekolah menengah. Jawapan kepada soalan ini dicari dalam 63 buah buku teks sekolah menengah. Kaedah pengumpulan data menggunakan kaedah dokumentasi. Data-data yang dikumpulkan dianalisis secara induktif, deduktif, komparatif dan analisis kandungan. Hasil dapatan kajian mendapati kurikulum kebangsaan tiada mata pelajaran Astronomi Islam secara khusus. Namun, beberapa matapelajaran yang diajar di sekolah menengah memuatkan elemen-elemen Astronomi Islam. Secara tidak langsung, Astronomi Islam telah dipelajari oleh para pelajar secara tidak tersusun.
Keywords
Article Details
By submitting manuscripts to the Journal of Al-Tamaddun, authors agree to transfer copyright to the journal. However, authors may republish their work or grant others permission to republish it; in which case it should be accompanied by a proper acknowledgment that the work was originally published in the Journal of Al-Tamaddun. The journal adopt CC-BY-NC licence which authors may also share and distribute their article anywhere of non-commercial website, social media and repositories immediately on publication.
Authors may also reuse the Abstract and Citation information (e.g. Title, Author name, Publication dates) of their article anywhere at any time including social media such as Facebook, blogs and Twitter, providing that where possible a link is included back to the article on the journal site.